راه روشن

خوش‏تر آن باشد که سر دلبران .... گفته آید در حدیث دیگران

خوش‏تر آن باشد که سر دلبران .... گفته آید در حدیث دیگران

راه روشن

امروز آشکارترین و روشنترین حقایق اسلامى به وسیله بخشى از مدعیان اسلام در کشورهاى اسلامى نادیده گرفته میشود.امروز همان روزى است که شعارها یکسان است، اما جهت گیریها به شدت مغایر یکدیگر امروز شرایطى مشابه شرایط حکومت دوران امیر المؤمنین(ع)است.پس روزگار نهج البلاغه است.امروز میشود از دیدگاه دقیق و نافذ امیرالمؤمنین(ع) به واقعیتهاى جهان و جامعه نگاه کرد و بسیارى از حقایق را دید و شناخت و علاج دردها را پیدا کرد.
همین است که به نظر ما امروز از همیشه به نهج البلاغه محتاج‏تریم.

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

غفلت زدگی

اى بندگان خدا شما را به ترس از خدا سفارش مى‏ کنم، و از دنیاپرستى شما را مى‏ ترسانم، زیرا دنیا خانه‏ اى ناپایدار و جایگاه سختى و مشکلات است.

ساکنان دنیا در حال کوچ کردن، و اقامت گزیدگانش به جدایى محکومند. مردم را چونان کشتى طوفان زده در دل دریاها مى‏ لرزاند، برخى از آنان در دل آب مرده، و برخى دیگر بر روى امواج جان سالم به در برده، و بادها با وزیدن آنها را به این سو و آن سو مى‏ کشاند، و هر جا که خواهد مى‏ برد. پس آن را که در آب مى ‏میرد نمى‏ توان گرفت، و آن که رها شده نیز به سوى مرگ مى‏ رود.

اى بندگان خدا، هم اکنون عمل کنید، که زبانها آزاد، و بدن‏ها سالم، و اعضاء و جوارح آماده‏ اند، و راه بازگشت فراهم، و فرصت زیاد است، پیش از آن که وقت از دست برود، و مرگ فرا رسد، پس فرارسیدن مرگ را حتمى بشمارید، و در انتظار آمدنش به سر نبرید.

خطبه196

وحدت و برادری

آگاه باشید که شما هم اکنون دست از رشته اطاعت کشیدید، و با زنده کردن ارزش‏ هاى جاهلیّت، دژ محکم الهى را در هم شکستید، در حالى که خداوند بر این امّت اسلامى بر «وحدت و برادرى» منّت گذارده بود، که در سایه آن زندگى کنند، نعمتى بود که هیچ ارزشى نمى ‏توان همانند آن تصوّر کرد، زیرا از هر ارزشى گران قدرتر، و از هر کرامتى والاتر بود.

بدانید که پس از هجرت، دوباره چونان اعراب بادیه نشین شده ‏اید، و پس از وحدت و برادرى به احزاب گوناگون تبدیل گشته‏ اید، از اسلام تنها نام آن، و از ایمان جز نشانى را نمى ‏شناسید ...

همانا اگر شما به غیر اسلام پناه برید، کافران با شما نبرد خواهند کرد. آنگاه نه جبرئیل و نه میکائیل، نه مهاجر و نه انصار، وجود ندارند که شما را یارى دهند، و چاره ‏اى جز نبرد با شمشیر ندارید تا خدا در میان شما حکم نماید.

مردم! از مثل‏هاى قرآن در باره کسانى که عذاب و کیفر شدند، و روزهاى سخت آنان، و آسیب‏هاى شدیدى که دیدند آگاهید، پس وعده عذاب خدا را دور مپندارید، و به عذر اینکه آگاهى ندارید خود را گرفتار نسازید، و انتقام خدا را سبک، و خود را از کیفر الهى ایمن مپندارید،

زیرا که خداى سبحان، مردم روزگاران گذشته را از رحمت خود دور نساخت مگر براى ترک امر به معروف، و نهى از منکر. پس خدا، بى ‏خردان را براى نافرمانى، و خردمندان را براى ترک باز داشتن دیگران از گناه، لعنت کرد.آگاه باشید شما رشته پیوند با اسلام را قطع، و اجراى حدود الهى را تعطیل، و احکام اسلام را به فراموشى سپرده ‏اید.

خطبه 192

فضائل اهل بیت پیامبر( ص)

خاندان پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم مایه حیات دانش، و نابودى جهل‏ اند، بردبارى‏ شان شما را از دانش آنها خبر مى ‏دهد، و ظاهرشان از صفاى باطن، و سکوتشان از حکومت‏هاى گفتارشان با خبر مى‏ سازد، هرگز با حق مخالفت نکردند، و در آن اختلاف ندارند. 

آنان ستون‏هاى استوار اسلام، و پناهگاه مردم مى‏ باشند، حق به وسیله آنها به جایگاه خویش بازگشت، و باطل از جاى خویش رانده و نابود، و زبان باطل از ریشه کنده شد.

اهل بیت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم دین را چنانکه سزاوار بود، دانستند و آموختند و بدان عمل کردند، نه آنکه شنیدند و نقل کردند، زیرا راویان دانش بسیار، امّا حفظ کنندگان و عمل کنندگان به آن اندکند.

خطبه239

تکبر

خداوند اگر اراده مى ‏کرد، آدم علیه السّلام را از نورى که چشم‏ها را خیره کند، و زیباییش عقلها را مبهوت سازد، و عطر و پاکیزگى ‏اش حس بویایى را تسخیر کند مى‏ آفرید، که اگر چنین مى ‏کرد، گردن‏ها در برابر آدم فروتنى مى‏ کردند، و آزمایش فرشتگان براى سجده آدم علیه السّلام آسان بود، امّا خداوند مخلوقات خود را با امورى که آگاهى ندارند آزمایش مى ‏کند، تا بد و خوب تمیز داده شود، و تکبّر و خودپسندى را از آنها بزداید، و خود بزرگ بینى را از آنان دور کند. پس، از آنچه خداوند نسبت به ابلیس انجام داد عبرت گیرید، زیرا اعمال فراوان و کوشش‏ هاى مداوم او را با تکبّر از بین برد.


او شش هزار سال عبادت کرد که مشخّص نمى ‏باشد از سال‏هاى دنیا یا آخرت است، امّا با ساعتى تکبّر همه را نابود کرد، چگونه ممکن است پس از ابلیس، فرد دیگرى همان اشتباه را تکرار کند و سالم بماند نه، هرگز خداوند هیچ گاه انسانى را براى عملى وارد بهشت نمى‏ کند که براى همان عمل فرشته‏ اى را محروم سازد. فرمان خدا در آسمان و زمین یکسان است ، و بین خدا و خلق، دوستى خاصّى وجود ندارد که به خاطر آن، حرامى را که بر جهانیان ابلاغ فرموده حلال بدارد.

خطبه192

درود بر محمد(ص) و خاندان پاکش

پروردگارا!

براى پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم در سایه لطف خود جاى با وسعتى بگشاى، و از فضل و کرمت پاداش او را فراوان گردان.

خداوندا!

کاخ آیین او را از هر بنایى برتر و مقام او را در پیشگاه خود گرامى ‏تر گردان و، نورش را کامل گردان، و پاداش رسالت او را پذیرش گواهى و شفاعت و قبول گفتار او قرار ده، زیرا که داراى منطقى عادلانه، و راه جدا کننده حق از باطل بود. 

بار خدایا!

بین ما و پیغمبرت در نعمت‏ هاى جاویدان، و زندگانى خوش و آرزوهاى بر آورده و خواسته‏ هاى به انجام رسیده، در کمال آرامش و در نهایت اطمینان، همراه با مواهب و هدایاى با ارزش، جمع گردان.

خطبه72

آخرین فرستاده

بار خدایا!

اى آفریننده دل‏ها بر فطرت‏هاى خویش،دل‏هاى رستگار و دل‏هاى شقاوت زده.

گرامى‏ ترین درودها و افزون‏ترین برکات خود را بر محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم بنده و فرستاده‏ ات اختصاص ده،

که خاتم پیامبران گذشته و گشاینده درهاى بسته و آشکار کننده حق با برهان است.

دفع کننده لشکرهاى باطل، و درهم کوبنده شوکت گمراهان است،

آن گونه که بار سنگین رسالت را بر دوش کشید، و به فرمانت قیام کرد،

و به سرعت در راه خشنودى تو گام برداشت، حتّى یک قدم به عقب برنگشت،

و اراده او سست نشد، و در پذیرش و گرفتن وحى، نیرومند بود،

حافظ و نگهبان عهد و پیمان تو بود، و در اجراى فرمانت تلاش کرد

تا آنجا که نور حق را آشکار، و راه را براى جاهلان روشن ساخت،

و دل‏ هایى که در فتنه و گناه فرو رفته بودند هدایت شدند.

پرچم‏ هاى حق را بر افراشت و احکام نورانى را بر پا کرد.

او پیامبر امین، و مورد اعتماد، و گنجینه‏ دار علم نهان تو، و شاهد روز رستاخیز، و بر انگیخته تو براى بیان حقائق،

و فرستاده تو به سوى مردم است...

خطبه72