راه روشن

خوش‏تر آن باشد که سر دلبران .... گفته آید در حدیث دیگران

خوش‏تر آن باشد که سر دلبران .... گفته آید در حدیث دیگران

راه روشن

امروز آشکارترین و روشنترین حقایق اسلامى به وسیله بخشى از مدعیان اسلام در کشورهاى اسلامى نادیده گرفته میشود.امروز همان روزى است که شعارها یکسان است، اما جهت گیریها به شدت مغایر یکدیگر امروز شرایطى مشابه شرایط حکومت دوران امیر المؤمنین(ع)است.پس روزگار نهج البلاغه است.امروز میشود از دیدگاه دقیق و نافذ امیرالمؤمنین(ع) به واقعیتهاى جهان و جامعه نگاه کرد و بسیارى از حقایق را دید و شناخت و علاج دردها را پیدا کرد.
همین است که به نظر ما امروز از همیشه به نهج البلاغه محتاج‏تریم.

طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

ظاهر و باطن هماهنگ

هر ظاهرى باطنى متناسب با خود دارد، آنچه ظاهرش پاکیزه، باطن آن نیز پاک و پاکیزه است، و آنچه ظاهرش پلید، باطن آن نیز پلید است،

و پیامبر راستگو صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود:همانا خداوند بنده‏ اى را دوست دارد امّا کردار او را دشمن، و کردار بنده‏ اى را دوست مى‏ دارد امّا شخص او را ناخوش.

آگاه باش هر عملى رویشى دارد، و هر روینده ‏اى از آب بى ‏نیاز نیست، و آب‏ها نیز گوناگون مى ‏باشند.

پس هر درختى که آبیارى ‏اش به اندازه و نیکو باشد شاخ و برگش نیکو و میوه ‏اش شیرین است. و آنچه آبیارى ‏اش پاکیزه نباشد درختش عیب دار و میوه‏اش تلخ است.

خطبه154

پیروی از اهل بیت(ع)

مردم !

ما اهل بیت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم چونان پیراهن تن او، و یاران راستین او، و خزانه‏ داران علوم و معارف وحى،

و درهاى ورود به آن معارف مى ‏باشیم که جز از در،هیچ کس به خانه ‏ها وارد نخواهد شد، و هر کس از غیر در وارد شود، دزد نامیده مى ‏شود.

مردم درباره اهل بیت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم آیات کریمه قرآن نازل شد،

آنان گنجینه ‏هاى علوم خداوند رحمانند، اگر سخن گویند، راست گویند، و اگر سکوت کنند بر آنان پیشى نجویند.

خطبه154

رهنمودها در مقابله با فتنه ‏ها

سعى کنید که شما پرچم فتنه‏ ها و نشانه ‏هاى بدعت‏ها نباشید و آنچه را که پیوند امت اسلامى بدان استوار، و پایه‏ هاى طاعت بر آن پایدار است، بر خود لازم شمارید و بر خدا، ستمدیده وارد شوید نه ستمگر، و از گرفتار شدن به دام‏ هاى شیطان، و قرار گرفتن در وادى دشمنى‏ ها بپرهیزید و لقمه‏ هاى حرام به شکم خود راه ندهید شما برابر دیدگان خداوندى قرار دارید که گناهان را حرام کرد و راه اطاعت و بندگى را آسان فرمود.

خطبه 151

خبر از فتنه در آینده

سپس فتنه ‏اى سر برآورد که سخت لرزاننده، در هم کوبنده و نابود کننده است، که قلب‏هایى پس از استوارى مى ‏لغزند، و مردانى پس از درستى و سلامت، گمراه مى ‏گردند، و افکار و اندیشه ‏ها به هنگام هجوم این فتنه ‏ها پراکنده، و عقاید پس از آشکار شدنشان به شک و تردید دچار مى‏ گردد.

آن کس که به مقابله با فتنه‏ ها برخیزد کمرش را مى ‏شکند، و کسى که در فرو نشاندن آن تلاش مى‏ کند، او را در هم مى ‏کوبد. در این میان فتنه جویان چونان گورخران، یکدیگر را گاز مى‏ گیرند، و رشته ‏هاى سعادت و آیین محکم شده ‏شان لرزان مى ‏گردد، و حقیقت امر پنهان مى‏  ماند.

حکمت و دانش کاهش مى ‏یابد، ستمگران به سخن مى ‏آیند، و بیابان نشین‏ ها را در هم مى ‏کوبند، و با سینه مرکب‏ هاى ستم، آنها را خرد مى‏ نمایند. تک روان در غبار آن فتنه ‏ها نابود مى‏ گردند، و سواران با قدرت در آن به هلاکت مى‏ رسند.

فتنه‏ ها با تلخى خواسته‏ ها وارد مى ‏شود، و خون‏ هاى تازه را مى‏ دوشد، نشانه‏ هاى دین را خراب، و یقین را از بین مى‏ برد. فتنه ‏هایى که افراد زیرک از آن بگریزند، و افراد پلید در تدبیر آن بکوشند. آن فتنه‏ ها پر رعد و برق و پر زحمت است.در آن پیونده خویشاوندى قطع شده، و از اسلام جدا مى ‏گردند.

فتنه ‏ها چنان ویرانگرند که تندرست‏ها بیمار، و مسکن گزیدگان کوچ مى ‏کنند، در آن میان کشت ه‏اى است که خونش به رایگان ریخته، و افراد ترسویى که طالب امانند، با سوگندها آنان را فریب مى‏ دهند، و با تظاهر به ایمان آنها را گمراه مى‏ کنند.

خطبه151