راه روشن

خوش‏تر آن باشد که سر دلبران .... گفته آید در حدیث دیگران

خوش‏تر آن باشد که سر دلبران .... گفته آید در حدیث دیگران

راه روشن

امروز آشکارترین و روشنترین حقایق اسلامى به وسیله بخشى از مدعیان اسلام در کشورهاى اسلامى نادیده گرفته میشود.امروز همان روزى است که شعارها یکسان است، اما جهت گیریها به شدت مغایر یکدیگر امروز شرایطى مشابه شرایط حکومت دوران امیر المؤمنین(ع)است.پس روزگار نهج البلاغه است.امروز میشود از دیدگاه دقیق و نافذ امیرالمؤمنین(ع) به واقعیتهاى جهان و جامعه نگاه کرد و بسیارى از حقایق را دید و شناخت و علاج دردها را پیدا کرد.
همین است که به نظر ما امروز از همیشه به نهج البلاغه محتاج‏تریم.

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

قرآن

خداى سبحان مى ‏فرماید: «ما در قرآن چیزى را فروگذار نکردیم»و فرمود: «در قرآن بیان هر چیزى است».

و یاد آور شدیم که: بعض قرآن گواه بعض دیگر است و اختلافى در آن نیست.

پس خداى سبحان فرمود: «اگر قرآن از طرف غیر خدا نازل مى ‏شد اختلافات زیادى در آن مى ‏یافتند»

همانا قرآن داراى ظاهرى زیبا و باطنى ژرف و ناپیداست، مطالب شگفت آور آن تمام نمى ‏شود،

و اسرار نهفته آن پایان نمى‏ پذیرد و تاریکى ‏ها بدون قرآن بر طرف نخواهد شد.

خطبه18

ملت خائن

آنها در یارى کردن باطل خود، وحدت دارند، و شما در دفاع از حق متفرّقید

شما امام خود را در حق نافرمانى کرده و آنها امام خود را در باطل فرمانبردارند.

آنها نسبت به رهبر خود امانت دار و شما خیانتکارید، آنها در شهرهاى خود به اصلاح و آبادانى مشغولند و شما به فساد و خرابى

اگر من کاسه چوبى آب را به یکى از شماها امانت دهم مى ‏ترسم که بند آن را بدزدید.

خدایا، من این مردم را با پند و تذکّرهاى مداوم خسته کردم و آنها نیز مرا خسته نمودند،

آنها از من به ستوه آمده، و من از آنان به ستوه آمده، دل شکسته ‏ام،

به جاى آنان افرادى بهتر به من مرحمت فرما، و به جاى من بدتر از من بر آنها مسلّط کن.

خدایا، دل‏هاى آنان را، آنچنان که نمک در آب حل مى‏ شود، آب کن.

خطبه25


فتنه و آزمایش

آنگاه که خداوند آیه 1 و 2 سوره عنکبوت را نازل کرد که:

آیا مردم خیال مى ‏کنند چون که گفتند ایمان آوردیم، بدون آزمایش رها مى‏ شوند ،دانستم که تا پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم در میان ماست آزمایش نمى‏ گردیم.

پرسیدم اى رسول خدا این فتنه و آزمایش کدام است که خدا شما را بدان آگاهى داده است ،فرمود: «اى على پس از من امّت اسلامى به فتنه و آزمون دچار مى ‏گردند»

و پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود: «اى على همانا این مردم به زودى با اموالشان دچار فتنه و آزمایش مى ‏شوند، و در دیندارى بر خدا منّت مى ‏گذارند، با این حال انتظار رحمت او را دارند، و از قدرت و خشم خدا، خود را ایمن مى‏ پندارند، حرام خدا را با شبهات دروغین،و هوس هاى غفلت زا، حلال مى ‏کنند، «شراب» را به بهانه اینکه «آب انگور» است و رشوه را که «هدیه» است و ربا را که «نوعى معامله» است حلال مى ‏شمارند».

گفتم اى رسول خدا: در آن زمان مردم را در چه پایه‏ اى بدانم آیا در پایه ارتداد یا فتنه و آزمایش پاسخ فرمود: «در پایه‏ اى از فتنه و آزمایش»

خطبه 156